5 Şubat 2012 Pazar

 EV YAPIMI BOZA

Malzemeler :
1 su bardağı irmik,
Yarım su bardağından bir parmak fazla mısır unu,
Yaklaşık 2 lt. kadar su,
2,5 su bardağı toz şeker,
Varsa 1 çorba kaşığı veya yarım çay bardağı mayalık boza, yoksa kendi kendine ekşimesini bekleyeceksiniz.

      Artık boza ''hazır satın alınarak tüketilen bir içecek ..'' olmaktan çıkıyor.Eski Türk içeceği boza, ilk kez Orta Asya Türkleri tarafından yapılmaya başlanmış.İçeriğindeki B vitamini sayesinde hem sinir  sistemini olumlu yönde etkileyen hem de doğal enerji içeceği olarak bilinen bozanın yapılışı, sanıldığından çok kolay.
        

      Malzemelerin hepsini orta boy bir tencerede kısık ateşte karıştırarak iyice pişirin.(Soğudukça koyu bir kıvam alacak ama sonradan ekleyeceğiniz su ve şekerden sonra ve robottan geçirdikten sonra boza kıvamını bulacak) Soğuduktan sonra varsa bir kaşık mayalık bozayı katıp karıştırın, oda sıcaklığında 2-3 gün ekşimeye bırakın, üzerinde minik kabarcıklar oluşmaya başlaması ekşimenin olduğunu gösterir.Mayalanma anı, esas tadın ortaya çıktığı andır.Eğer mayalık boza yoksa kendi kendine ekşimesi için daha fazla güne ihtiyaç var, 4-5 gün gibi...Arada bir damak tadınıza göre ekşiliğine ve şekerine bakın.Şekeri  az gelirse çok az daha ekleyebilirsiniz.Kıvamı koyu ise suyunu da çok az ekleyebilirsiniz(ben yaklaşık 600-700 ml. daha su ekledim..)Su ve şeker oranını azar azar ve tadarak  eklerseniz, kıvamı ve tadını kaçırmazsınız.3-4 gün sonra istenilen ekşime sağlandığında, blendırdan geçirin ve cam şişelere bir huni yardımıyla doldurun.
       Ben 1 'er lt.'lik iki şişeye ve bir de büyük bir bardağa doldurdum.Bu işlemi ben 3. günde yaptım sanırım mayalık boza kattığımdan bu süre kısaldı.
       Bozaları buzdolabında cam şişede muhafaza edin.Uygun koşullarda muhafaza edilirse, 6-7 günde tüketilmesi önerilir.Bu doğal ve faydalı kış içeceğini artık canınız her istediğinde yapabilirsiniz.Tarçın ve sarı leblebi ile servis edebilirsiniz.Tarçın tüm Osmanlı tatlılarında şekeri dengelemek ve lezzet vermek maksadıyla kullanılan bir baharattır.Şeker deposu olan bozanın, şekeri dengelemesi açısından özellikle tarçınla tüketilmesi tavsiye edilir.
       Bugün bir arkadaşım aradı, benim tariften boza yapmış ve bayılmışlar, sonuç başarılı olmuş.Daha önce piyasadaki plastik şişelerde satılan bozaları içtiğimde damak tadımı bozan bir plastik kokusu kaplıyordu ağzımı, şimdi ise bozamı kendim yapıyor ve cam şişede muhafaza ediyorum.Eskiden çocukken sokak bozacımız vardı hatırlayanlar bilirler.Yüksek sesiyle ağzını yayarak bağırırdı; ''BooaZZAaaaa....!BozaaCIIaaa....!...:)Şimdi hala az da olsa vardır mutlaka ama  benim bulunduğum bölgede yok onu biliyorum.
              
        Ben yıllardan sonraki ilk bozamı yeniden yaptım ve çoktan bitirdik.Ufak bir çay bardağına mayalık ayırıp, yenisini mayalanmaya bıraktım bile.Artık kışın, ev tarhanası gibi, olmazsa olmazlarım arasına girdi.Boza içmeden kış geçireceğimi sanmıyorum.Umarım her boza seven, üşenmeden dener ve vazgeçilemez tadına varır.
          Son olarak bozanın faydalarıyla ilgili bilgi vermeden geçmeyeyim: 
*A, B6, B12, C, ve E vitaminleri içerir.
*Enerji vericidir, eski doğal enerji içeceğidir.1 lt. de yaklaşık 1000 kalori içerir.
*Bir çok besin öğesini içerdiğinden, ''sıvı ekmek'' olarak adlandırılır.
*İçeriğindeki aktif mayalar ve laktik asit bakterileri probiyotik etki gösterir.
*Yapısındaki laktik asit, barsak florasını düzenleyici özelliktedir ve mide bezlerinin faaliyetine olumlu etki sağlar.Laktik asit bakterileri bağışıklık sistemini güçlendirir.
*Hafif ekşimiş olanı, tatlı olanlara nazaran laktik asit bakımından daha zengindir.
 
                                                                                                


  Afiyet olsun..:)

      

Hiç yorum yok: